Thursday, January 1, 2009

Isteri ga bisa hamil

. Thursday, January 1, 2009

Tanya :
Saya sudah berumah tangga selama hampir 10 tahun dan belum dikurniakan anak. Saya dan suami pernah diberi ubat kesuburan tetapi hingga kini belum berhasil.

Baru-baru ini saya bertemu dengan seseorang yang terbabit dalam industri jualan langsung dan dimaklumkan perut saya bukan kembang tetapi ia membengkak lalu saya sukar hamil.

Ini mungkin disebabkan saya pernah jatuh atau mengangkat benda berat yang menyebabkan masalah bengkak itu. Haid saya normal cuma ada ketikanya, saya mengalami senggugut. Kadangkala selepas senggama dengan suami, perut saya berasa sakit.

Apakah yang harus saya lakukan?

JAWAPAN :
anda bersama suami pergi ke dokter untuk pemeriksaan lanjut memandangkan usia perkahwinan yang lama. Ubat kesuburan hanyalah merangsang pembesaran telur di dalam ovari puan, keberkesanan ubat terbabit juga tidak sama untuk setiap wanita.

Pengambilan ubat kesuburan sepantasnya dipantau kesannya menggunakan ultrabunyi, jenis dan dos ubat terbabit ditentukan atau diubahsuai mengikut kesannya ke atas ovari serta lapisan endometrium rahim.

Masalah kesuburan pula boleh berpuncak daripada bagian lain, bukannya disebabkan telur yang tidak membesar saja. Contohnya, bilangan dan peratusan sperma suami yang mencukupi perlu untuk membuahkan kehamilan tanpa bantuan teknik tertentu.

Jika tidak mencukupi, teknik permanian berhadas (lebih dikenali sebagai IUI) dapat mengatasi kekurangan ini. Jika bilangan dan peratusan sperma berkualiti terlalu rendah pula, teknik permanian berhadas pun masih kurang sesuai dan pantas dirawat secara persenyawaan tabung uji (lebih dikenali sebagai ICSI).

Ada juga keadaan di mana air mani hanya mengandungi cecair saja dan tidak mengandungi sebarang sperma, keadaan ini dinamakan azoospermia dan memerlukan penyiasatan lanjut.

Bagi wanita pula, selain ovari yang masih berfungsi menghasilkan telur, organ lain sistem peranakan juga penting. Tiub falopio mestilah tidak tersumbat. Memandangkan anda juga mempunyai masalah senggugut, kaedah penyiasatan tiub falopio secara pembedahan laparoskopi lebih sesuai daripada kaedah secara sinaran-x kerana anda mungkin mempunyai penyakit lain yang berkaitan.

Ia sejenis pembedahan kecil menggunakan kamera berteleskop yang dimasukkan melalui potongan kecil sebesar satu sentimeter di dalam pusat. Satu, dua atau tiga lagi lubang kecil bersaiz setengah sentimeter pula dibuat di bahagian ari-ari mengikut keperluan.

Melalui kamera ini, keadaan dalam ruang pelvis anda yang menampakkan permukaan luar rahim, permukaan luar kedua tiub falopio kanan dan kiri, ovari kanan dan kiri, permukaan dinding rahim, struktur penyokong serta keadaan ruang abdomen sehingga ke bahagian atas menampakkan permukaan luar dan bawah hati dapat dibuat penilaian secara langsung.

Sejenis cecair berwarna kemudiannya akan dimasukkan melalui pintu rahim dari arah faraj dan laluannya akan dilihat keluar melalui bukaan tiub falopio kanan dan kiri ini.

Kaedah rawatan kesuburan lebih bergantung kepada usia wanita dan punca masalah kesuburan dengan turut mengambil kira usia perkahwinan dan kesesuaian atau kemampuan pasangan itu sendiri daripada segi kewangan.

Ini kerana kos rawatan jauh berbeza mengikut jenisnya. Sudah tentu peratusan kejayaan juga berbeza mengikut jenisnya. Usahlah menunggu lebih lama dan dapatkan rawatan pakar. Harus diingat, dengan pertambahan usia wanita, ubat kesuburan juga lazimnya lebih mahal (jenis dan dosnya lebih tinggi) namun peratus kejayaan sebaliknya semakin menurun.

Pandangan atau telahan mengenai rahim atau perut membengkak adalah istilah kabur. Saiz rahim membesar lazimnya akibat penyakit fibroid atau adenomyosis. Pemeriksaan doktor dapat mengesan keadaan ini, malah dapat mengukur saiz rahim anda.

0 comments:

:)) ;)) ;;) :D ;) :p :(( :) :( :X =(( :-o :-/ :-* :| 8-} :)] ~x( :-t b-( :-L x( =))

Post a Comment

 
LCD PLASMA is proudly powered by Blogger.com | Template by o-om.com